Aktualności

Dieta w Ciąży

Drogie Mamy,

 

Niezależnie od tego, czy już jesteście w ciąży, czy dopiero ciążę planujecie, warto pomyśleć o waszych nawykach żywieniowych.

 

Okres ciąży cechuje podwyższone zapotrzebowanie zarówno na dodatkowe składniki odżywcze, takie jak witaminy i mikroelementy, jak i na dodatkową energię czy lepsze nawodnienie.

 

Światowa organizacja Zdrowia szacuje, że zwiększony wydatek energetyczny w ciąży wynosi:

• I trymestr ciąży ok. 150 kcal na dobę,
• II trymestr ciąży ok. 360 kcal na dobę,
• III trymestr ciąży ok. 475 kcal na dobę.

 

Wartości te odpowiadają 1-2 dodatkowych niewielkich przekąsek w ciągu dnia.

 

Warto pamiętać, że już od pierwszych dni ciąży istotne jest to, co spożywacie, gdyż istotnie wpływa to na rozwój waszego maleństwa.

 

Jedną z naczelnych zasad żywienia w ciąży jest urozmaicanie posiłków.

 

Starajcie się zawsze wykorzystywać produkty z jak największej liczby grup, szczególnie pamiętając o warzywach, produktach zbożowych i roślinach strączkowych, a także produktach mlecznych oraz o rybach i mięsie.

 

Myśląc o diecie w ciąży nie można pominąć tematu suplementacji. WHO zaleca rozpoczęcie suplementacji niektórymi witaminami jeszcze w okresie przed koncepcyjnym:

• kwas foliowy w dawce 0,4 mg na dobę,
• witamina D w dawce 2000 IU na dobę, również po porodzie w okresie karmienia piersią,
• witamina A – jej zapotrzebowanie w ciąży to 770 µg na dobę,
• żelazo, którego zapotrzebowanie wzrasta do 26-27mg na dobę,
• jod, którego zapotrzebowanie u kobiety w ciąży wynosi 160 µg na dobę.

 

W preparatach wielowitaminowych często pojawiają się również kwasy DHA, magnez i wapń.

 

Warto skonsultować z lekarzem przyjmowane witaminy, gdyż ich nadmierne spożycie może również być niekorzystne dla zdrowia matki lub płodu. Nigdy na własną rękę nie stosujcie kilku różnych preparatów.

 

Pamiętajcie, że znaczenie ma nie tylko to co jecie, ale także jak przygotowujecie posiłki. Szczególnie zwracajcie uwagę na:
• dokładne mycie warzyw i owoców;
• stosowanie osobnego noża i deski do krojenia mięsa czy ryb;
• każdorazowe wyparzanie akcesoriów kuchennych mających kontakt z surową żywnością.

 

Warto zwrócić uwagę na potencjalnie niebezpieczne produkty. Unikajcie w swojej diecie surowego mięsa czy ryb (ryzyko zakażenia pasożytami czy toksoplazmozą), surowych czy niedostatecznie przetworzonych jaj (ryzyko salmonelli), a także niepasteryzowanych przetworów mlecznych (np. sery pleśniowe, sery górskie typu oscypek).

 

Alkohol w ciąży w każdej dawce jest niebezpieczny. Nie słuchajcie porad o małym kieliszku wina dla zdrowia! Alkohol to trucizna, z którą może poradzić sobie tylko dorosły organizm.

Autorka:

Maria Schindler (położna)

____________________________

Zapoznaj się z naszym poprzednim artykułem: Pierwsza pomoc u dzieci dla rodziców – Część II. Zagrożenia zdrowotne u dzieci.

Zobacz także:

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Jeżeli nie zgadzasz się na zapisywanie plików cookies, zmień ustawienia Twojej przeglądarki zgodnie z informacjami wskazanymi w Regulaminie strony.Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Darmowy informator

Dziękujemy. Informator został wysłany na podany adres email.

DBKM.pl - Formularz

Dziękujemy za wysłanie formularza! Biuro Obsługi Klienta niezwłocznie się z Państwem skontaktuje.